RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 10 Februari 2011
Masa : 8.00 – 9.00 pagi
Tahun : 6 Megah
Bilangan Murid : 35 orang
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Faedah Bersukan
Hasil Pembelajaran:
Fokus Utama:
8.2 : Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras 1 : Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk.
Fokus Sampingan:
5.1 : Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonansi yang betul dan memahami petikan yang dibaca.
Aras 2(i):Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.
Objektif :
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
1. Membaca teks dengan intonasi dan nada yang betul mengikut tanda baca.
2. Menulis sekurang- kurangnya 5 kata kerja di dalam petikan.
3. Membuat ayat pendek berdasarkan kata kerja yang terdapat di dalam petikan.
Sistem Bahasa :
Tatabahasa : Tanda baca, sebutan dan intonasi.
Kosa Kata : Cergas, cerdas, manfaat, faedah, hindar, dipupuk, rekreasi
Pengisian Kurikulum :
Nilai : Bekerjasama, menghargai
Ilmu : Kesihatan dan Sivik
Kemahiran Bernilai Tambah :
Kemahiran Berfikir – mencirikan
Pengetahuan Sedia Ada :
Murid pernah menyertai Hari Sukan Sekolah.
Bahan Bantu Mengajar :
(i) Video “Hari Sukan”
(ii) Bahan bercetak (Teks Faedah Bersukan)
Langkah / Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran | Catatan |
Set Induksi ( 5 minit ) | 1. Tayangan video “Hari Sukan” | 1. Guru menunjukkan video dan murid menyebut serta memberitahu guru tentang video yang ditunjukkan guru. 2. Murid menceritakan aktiviti-aktiviti sukan yang digemari. 3. Guru bersoal jawab dengan murid mengenai aktiviti mereka. 4. Guru mengaitkan jawapan murid dengan pelajaran hari ini. | Bahan Bantu Mengajar: Video “Hari Sukan” |
Langkah 1 (10 minit ) | 1. Perbincangan kumpulan. 2. Bacaan teks dengan intonasi dan sebutan yang betul. | 1. Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan kecil. 2. Guru memberi helaian petikan “ Faedah Bersukan” kepada setiap murid. 3. Murid diminta membaca petikan itu secara individu di dalam kumpulan masing- masing dengan kuat dan mengikut intonasi serta gaya yang betul. 4. Guru menegur sekiranya terdapat kesalahan pada bacaan murid. | Nilai: Bekerjasama, yakin diri Bahan Bantu Mengajar: Petikan “Faedah Bersukan” Teori Mentalis |
Langkah 2 (15 minit ) | 1. Penerangan mengenai kata kerja. Contoh kata kerja : i. Berekreasi ii. Berlari | 1. Murid diterangkan secara terperinci mengenai maksud dan konsep kata kerja. 2. Murid mencatat isi penting yang dinyatakan oleh guru. | Bahan Bantu Mengajar : Petikan “Faedah Bersukan” Kemahiran Bernilai Tambah: Kemahiran Berfikir-mencirikan |
Langkah 3 ( 20 minit ) | 1. Membina ayat tunggal dan majmuk berdasarkan kata kerja yang terdapat di dalam petikan. | 1. Guru meminta murid mencari dan menggaris kata kerja yang terdapat di dalam petikan. 2. Murid diminta menggunakan perkataan tersebut untuk membina ayat tunggal dan ayat majmuk. 3. Murid bertanyakan guru sekiranya tidak faham. 4. Guru meminta beberapa orang murid tampil ke hadapan untuk membacakan ayat mereka. 5. Murid membaca ayat masing- masing dengan nada dan intonasi yang betul. | Bahan Bantu Belajar: Buku latihan Nilai: Bekerjasama Teori Mentalis |
Penutup (5 minit ) | 1. Penutup kognitif · Kata kerja ialah kata yang menunjukkan perbuatan atau sesuatu keadaan. | 1. Guru membimbing murid membuat rumusan mengenai pengajaran yang telah diajar dan nilai- nilai murni yang terdapat semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. 2. Murid digalakkan supaya mengumpul maklumat tambahan daripada bahan - bahan yang lain bagi menambahkan pengetahuan mereka. | Nilai : 1.Menghargai 2.Menghormati 3.Bekerjasama |
Refleksi: ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
0 ulasan:
Catat Ulasan