RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI 
Mata Pelajaran                                   :           Pendidikan Jasmani
Tunjang                                  :           Kemahiran
Tajuk                                      :           Gimnastik Artistik
Sub Tajuk                               :           Imbangan duduk (V)
Tarikh / Hari                            :           28 Januari 2011
Masa                                      :           9.00 – 10.00 pagi
Tahun                                     :           Tahun 4 
Bilangan Murid                                   :           16 orang ( 10 lelaki ; 6 perempuan)
Pengetahuan 
Sedia Ada                               :           Murid pernah aksi – aksi gimnastik melalui televisyen.
Hasil Pembelajaran                :           Pada akhir aktiviti pengajaran dan pembelajaran, murid - murid dapat :
                                                           Psikomotor      : melakukan imbangan duduk dalam masa 3 hingga 5 saat pada kedudukan sekurang- kurangnya 3 daripada 5                                                                                     saat percubaan dengan teknik yang betul.
                                                           Kognitif            : menerangkan posisi imbangan duduk seperti ( huruf V ) dengan kedudukan kaki, badan dan tangan yang                                                                                    betul.
                                                                                  : menyatakan otot yang terlibat dalam lakuan imbangan duduk.                                                                                                                  
                                                           Afektif              : menunjukkan komitmen dan minat dalam melakukan kemahiran yang dilaksanakan.
Penerapan Nilai                      :           Bantu -  membantu, memotivasikan diri untuk berusaha dan bekerjasama.
Kemahiran Generik                :           Memahami konsep imbangan dan kestabilan dalam imbangan duduk.
Penggabungjalinan Subjek    :           Sains  –  otot terlibat
Bahan Sumber P&P               :           Skitel   -   4                 
                                                           Tilam  -  4                   
Strategi Pengajaran               :           KBKK (menciri, manaakul, menganalisis ) ;
                                                           Konstruktivisme ( merangsang, explore, menerangkan, meluaskan konsep  dan menilai ).
| Bahagian / Masa | Aktiviti | Fokus Pembelajaran | Organisasi | Catatan | ||||||||||||||||||||||||
| Permulaan ( 12 minit) | Memanaskan   badan -          Permainan “AEIOU stop” Regangan -          Membuat regangan pada bahagian kaki -          Membuat regangan pada bahagian abdomen (   bangun tubi) | i.         Murid dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan A   dan kumpulan B. ii.        Kumpulan A akan memilih seorang wakil untuk menyebut   frasa AEIOU stop. iii.       Kumpulan B yang bermain permainan ini akan berhenti dan   statik. iv.      Ahli lain daripada kumpulan B bebas untuk mengacah   dengan kata – kata tanpa perlu menyentuh ahli kumpulan B. v.        Ahli kumpulan B yang bergerak atau tersenyum sehingga   menampakkan gigi akan terkeluar daripada permainan. vi.      Mana – mana ahli kumpulan B yang berjaya tiba di   garisan penamat akan dikira sebagai pemenang. vii.     Kumpulan yang mempunyai ahli yang ramai tiba di garisan   penamat akan dikira sebagai pemenang. viii.    Kemudian, kumpulan B pula akan mengambil alih peranan   kumpulan A. i.         Sambil berdiri, temukan hujung jari kaki dengan hujung   jari tangan. ii.        Tunduk dan tahan dalam kiraan 8. iii.       Sambil duduk, temukan hujung jari kaki dengan hujung   jari tangan. iv.      Tahan dalam kiraan 8. v.        Temukan kedua – dua belah tapak kaki. vi.      Tunduk sejauh yang boleh sehingga dahi mengenai kaki. vii.     Tahan dalam kiraan 8. i.         Berbaring sambil tangan diletakkan atas perut. ii.        Lutut dibengkokkan. iii.       Bangun sehingga dada mengenai paha. iv.      Ulang sebanyak 10 kali. | 
 
 
 
 
           A     A   A   A     A   A   A     A         B G                      B Murid   daripada kumpulan B boleh berselerak. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 | i.         Menyatakan otot terlibat. ·          Hamstring ·          Gastrocnemius  i.         Menyatakan otot terlibat ·          Pectoralis major | ||||||||||||||||||||||||
| Perkembangan ( 20 minit ) Langkah 1 ( 5 minit ) | Gerak   Kerja Kelas i.         Imbangan sebelah kaki | i.         Kaki lurus (pointed toe). ii.        Tangan di belakang. iii.       Badan berada dalam kedudukan 45°. iv.      Angkat sebelah kaki lurus pada kedudukan 45°. ( kanan   dan kiri) v.        Tangan didepakan. vi.      Ulang lakuan sebanyak 5 kali. | 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 | i.         Guru membetulkan kesilapan lakuan murid. ii.        Memastikan ikut butiran mengajar. | ||||||||||||||||||||||||
| Langkah 2 ( 7 minit ) | Gerak   Kerja Berpasangan i.         Imbangan dua kaki | i.         Duduk melunjur di atas lantai. ii.        Badan condong ke belakang 45°. iii.       Kedua – dua belah tangan diluruskan ke belakang dan   menyokong berat badan. iv.      Angkat sebelah kaki lurus. v.        Rakan membantu untuk mengangkat kedua – dua belah kaki   serentak pada kedudukan 45° dengan tangan berpaut pada betis. vi.      Imbangkan badan dia atas punggung dan tangan. vii.     Bertahan tanpa bantuan rakan. | 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 ·          Bilang 1 dan 2 berselang seli. ·          Nombor 1 akan berada di belakang nombor 2. |  | ||||||||||||||||||||||||
| Langkah 3 ( 8 minit ) | Gerak   Kerja Kumpulan Tiga   Penjuru  | i.         Duduk melunjur di atas lantai. ii.        Badan condong ke belakang 45°. iii.       Kedua – dua belah tangan diluruskan ke belakang dan   menyokong berat badan. iv.      Naikkan kedua – dua belah kaki ke atas secara serentak. v.        Kaki hendaklah bersudut 45° dalam keadaan rapat dan   lurus. vi.      Imbangkan badan dia atas punggung dan tangan. vii.     Angkat kedua –dua belah tangan dari lantai – depakan   tangan. viii.    Turunkan kedua – dua kaki serentak. ix.      Bertahan dalam kiraan 5 -7 saat. |  C 
 -          Murid dibahagikan kepada kumpulan A, kumpulan B dan   kumpulan C . |  | ||||||||||||||||||||||||
| Kemuncak  ( 18 minit ) | Permainan   Siapa Gimnas Paragon | i.       Lakukan   aktiviti imbangan duduk secara serentak bagi ke empat-empat kumpulan   tersebut. ii.      Pelajar   dalam setiap kumpulan yang bertahan lama akan mewakili kumpulan masing-masing   dalam peringkat akhir. iii.     Pada   peringkat akhir, pelajar yang bertahan lama akan bergelar juara. | AAA                     CCC AAA                     CCC   DDD                         BBB   DDD                         BBB |  | ||||||||||||||||||||||||
| Penutup  ( 7 minit ) | a.  Gerak kendur b.  Soal jawab c.   Rumusan | i.         Duduk berlunjur. ii.        Rapatkan bahagian badan ke kaki. iii.       Letakkan tangan ke belakang badan sejauh mana yang   boleh. iv.      Ulang langkah iii bagi kedua – dua  sisi badan iaitu sebelah kanan dan kiri. i.         Seorang murid menyatakan semula otot yang terlibat dan   menunjukkan kedudukan otot tersebut. ii.        Antara otot utama yang terlibat :- 1)       hamstring 2)       gastrocnemius 3)       pectoralis major Guru   menjelaskan teknik – teknik membuat imbangan duduk yang betul sambil membuat   demonstrasi dengan memanggil seorang pelajar. |                              G           X                                    X              X                                    X           X                                    X           X    X X X  X  X    X   X  X  X | i.         Guru membuat peneguhan untuk menilai kemampuan murid   mengingat semula nama otot setelah dinyatakan pada masa permulaan kelas. | 
 Filed Under :  by LUVNTHE TREE
 Filed Under :  by LUVNTHE TREE Ahad, 10 April 2011
Ahad, 10 April 2011 
 Catatan
Catatan
 
 
 
 
 
0 ulasan:
Catat Ulasan