Pengenalan
ASSURE
ASSURE
merupakan sebuah model pengajaran yang telah menggabungkan adegan pengajaran
yang diterangkan oleh Gagne’. Model ini dipelopori oleh Heinich, Molenda &
Russell, & Smaldino, (1996). Model ASSURE merupakan panduan prosedural
untuk perancangan dan pengendalian dengan integrasi media. (Rozinah Jamaludin,
2003). Taksiran keperluan adalah langkah pertama dalam menentukan proses
pembangunan pengajaran yang lengkap untuk memastikan kesesuaian pengajaran
dengan apa yang ingin dicapai.
Media
Pengajaran : Persembahan PowerPoint dan Kotak Ajaib
1. Analisis Murid (Analyze Learner)
Antara elemen yang
ditekankan dalam menganalisis murid untuk membuat keputusan dalam pemilihan
media dan kaedah termasuklah ciri – ciri am, ketrampilan kemasukan khusus dan
gaya pembelajaran. (Rozinah Jamaluddin, 2003).
1.1. Ciri
– Ciri Am
Secara khususnya bagi ciri –
ciri am ialah kelas, bilangan, latar belakang murid dan sosioekonomi.
Purata saiz kelas pula tidak
mendatangkan masalah untuk penggunaan persembahan powerpoint. Jika
purata saiz kelas lebih kecil, maka ianya merupakan suatu kelebihan buat guru
bagi kawalan kelas dan murid untuk memberi lebih fokus.
Memandangkan ianya merupakan
media pengajaran jenis tayang, maka kuantiti murid bukanlah penghalang. Murid
sedikit atau banyak dibolehkan bagi penggunaan media tayang ini. Jika banyak,
maka ianya lebih berorientasikan kepada konsep kuliah.
Murid yang mempelajari
konsep keselamatan jalan raya buat kali pertama akan memerlukan pengalaman
konkrit seperti memainkan sesuatu peranan atau menjalankan sendiri aktiviti.
Namun, penggunaan powerpoint ini lebih terarah kepada kumpulan murid
yang mempunyai pelbagai latar belakang termasuklah mereka yang sudah mengetahui
konsep keselamatan jalan raya atau mempunyai pengalaman tentang kemalangan
jalan raya kerana mereka sudah dapat gambaran tentang keselamatan jalan raya
melalui tayangan persembahan powerpoint.
Sosioekonomi murid pula
bersifat universal samada murid daripada keluarga berpendapatan rendah,
sederhana atau tinggi. Semua murid berhak mendapat pendidikan yang sama rata.
Bagi murid daripada keluarga berpendapatan rendah, ianya merupakan sesuatu yang
baru.
Bagi media pengajaran kedua
iaitu kotak ajaib pula purata saiz kelas tidak akan mencacatkan proses
pengajaran dan pembelajaran kerana penggunaan media pengajaran jenis ini adalah
bersifat kumpulan. Wakil kumpulan akan membentangkan dan meletakkan gambar pada
label keselamatan yang betul setelah perbincangan bersama rakan kumpulan.
Model kotak ajaib ini
bersifat maujud dan mudah digunakan serta difahami oleh murid apabila mendapat
arahan. Latar belakang pula tidak mempengaruhi penerimaan murid terhadap isi
pelajaran. Semua murid dapat merasai dan mempunyai pengalaman baru apabila
melihat dan melakukan sendiri proses meletakkan gambar pada label.
1.2. Ketrampilan
Kemasukan Khusus
Bagi ketrampilan kemasukan
khusus pula lebih menjurus kepada tahap
kebolehan murid dan pengetahuan sedia ada murid.
Media pengajaran ini
bersesuaian untuk murid biasa yang normal. Tahap kebolehan murid pula difokuskan
kepada tahap sederhana. Pembelajaran ini tidak memerlukan tahap kebolehan yang
tinggi. Cukup sekadar memahami dan mengingati langkah – langkah keselamatan
yang dibuat pada langkah 2 dan langkah 3.
Pengetahuan sedia ada murid
juga dapat dikaitkan dengan keselamatan jalan raya ini. Murid telah mempuyai
pengetahuan sedia ada ini melalui iklan – iklan di televisyen dan bimbingan
orang dewasa semasa berada di jalan raya.
Penilaian awal sebelum
persembahan powerpoint telah dimasukkan dalam langkah 1 melalui soal
jawab dengan murid mengenai cara mereka ke sekolah. Tujuannya adalah untuk
menilai ketrampilan murid tentang keselamatan ketika ke sekolah secara tidak
formal melalui sesi soal jawab dengan murid.
Penggunaan media kedua iaitu
kotak ajaib ini tidak menjangkaui tahap kebolehan murid dan amat mudah untuk
digunakan dan diaplikasikan kepada murid. Murid tidak memerlukan pengetahuan
baru dan cukup dengan pengalaman sedia ada memandangkan kotak ajaib amat senang
untuk difahami penggunaannya oleh murid.
1.3. Gaya
Pembelajaran
Selain itu, gaya
pembelajaran juga turut mempengaruhi pemilihan media pengajaran seperti yang
diterangkan Gardner (1993) bahawa “tidak semua orang mempunyai kebolehan yang
sama ; tidak semua orang belajar dengan cara yang sama.” Angkubah gaya
pembelajaran boleh dikategorikan sebagai keupayaan menerima, tabiat memproses
maklumat, faktor motivasi dan faktor psikologi.
Namun, bagi penggunaan
persembahan powerpoint ini aspek kecerdasan pelbagai yang ditekankan
ialah muzik, kinestetik dan linguistik. Kecerdasan muzik melalui nyanyian lagu lima
langkah melintas, kecerdasan kinestetik pula melalui lakuan dalam lagu tersebut
manakala bagi kecerdasan linguistik pula melalui penggunaan bahasa yang betul dalam langkah –
langkah keselamatan jalan raya.
Media pengajaran kedua iaitu
kotak ajaib pula hanya memerlukan kecerdasan visual, kecerdasan ruang dan
kecerdasan linguistik. Murid hanya perlu memerhati cara untuk meletakkan gambar
pada ruang label yang disediakan setelah membaca dan memahami gambar tersebut.
2. Nyatakan Objektif (State Objectives)
Objektif pengajaran
dan pembelajaran amat penting pada murid dan ianya sebagai panduan buat guru
untuk mencapai sasaran atau target bagi muridnya. Jika kita mengetahui objektif
secara berperingkat demi peringkat maka mudahlah untuk kita memilih kaedah dan
media pengajaran yang tepat. Seterusnya kita dapat merancang atau mencipta
suasana pembelajaran untuk mencapai objektif tersebut dan juga membolehkan kita
membuat penilaian.
Berikut adalah objektif yang terdiri daripada tiga domain
iaitu psikomotor, kognitif dan afektif bagi rancangan pengajaran harian
Pendidikan Kesihatan Tahun 2 yang bertajuk Keselamatan Ketika ke Sekolah.
Psikomotor : i. 80% murid melakukan pergerakan
cara melintas melalui lagu dengan
betul.
Kognitif : i. Murid mengenalpasti
dan menyatakan tiga daripada empat
langkah keselamatan yang diambil ketika pergi ke sekolah dengan betul.
ii.
Murid menyusun empat gambar pada label langkah – langkah keselamatan ketika ke
sekolah dengan betul.
Afektif : i. Semua murid menunjukkan
bekerjasama yang baik dalam menyiapkan tugasan berkumpulan.
Objektif boleh
dinyatakan dalam bentuk akronim ABCD yang bermaksud :
A – Audience
/ Penonton Sasaran
B – Behavior
/ Tingkah laku
C – Conditions
/ Keadaan
D – Degree
/ Darjah
SMART
ialah
akronim yang boleh diguna untuk memastikan objektif yang dihasilkan efektif dan
juga untuk menetapkan sesuatu target. (sumber : www.learnmarketing.net).
Rajah 1: Perkataan dalam akronim SMART
Letter
|
Major Term
|
Minor Terms
|
S
|
Specific
|
Significant, Stretching, Simple
|
M
|
Measurable
|
Meaningful, Motivational, Manageable
|
A
|
Achievable
|
Appropriate, Attainable, Agreed, Assignable,
Actionable, Ambitious, Aligned, Aspirational
|
R
|
Relevant
|
Realistic, Resourced, Resonant
|
T
|
Time-phased
|
Time-oriented, Time framed, Timed, Time-based,
Timeboxed, Timely, Time-Specific, Timetabled, Time limited, Trackable,
Tangible
|
Jadual 1 : Penerangan mengenai SMART
2.1 Audience / Penonton Sasaran
Penggunaan
persembahan powerpoint ini sememangnya disasarkan kepada murid
terutamanya ketika aktiviti nyanyian yang mana murid terlibat secara langsung
dengan kaedah menyanyi yang lebih berkesan berbanding penyampaian secara sehala
oleh guru.
Namun penglibatan
guru untuk memastikan kelancaran sesi pengajaran dan pembelajaran juga amat
penting. Hal ini dapat dibuktikan melalui pengajaran guru secara sehala
(pengajaran berpusatkan guru) kerana fasa ini penting sebagai pendedahan awal
dan guru dapat memberikan penegasan terhadap isi pelajaran (langkah – langkah
keselamatan ketika ke sekolah) kepada murid – murid.
Setelah itu, murid
akan membuat latih tubi terhadap salah satu langkah keselamatan ketika ke
sekolah melalui nyanyian ‘Cara Melintas’. Di sini juga berlakunya penglibatan
aktif murid yang melibatkan kecerdasan kinestetik, linguistik dan muzik.
Penggunaan SMART
dalam objektif ini ialah guru mensasarkan objektif secara spesifik untuk murid
yang mana muridnya mengikut kemampuan murid serta mampu dicapai serta bersifat
realistik dengan keperluan semasa serta murid mampu mengaplikasikannya dalam
kehidupan seharian.
2.2 Behavior / Tingkah laku
Penggunaan frasa atau
perkataan dalam membina objektif amat penting agar tidak berlaku sebarang
kekeliruan dan mudah diukur atau bersifat eksplisit. SMART dalam
aspek tingkah laku pula guru menetapkan jenis lakuan atau pergerakan dengan
spesifik ketika menyanyi lagu ‘Cara Melintas’. Penggunaan frasa juga amat
spesifik dan jelas untuk dibuat pengukuran dan penilaian. Selain itu, perlakuan
yang ingin dicapai juga amat realistik dengan kemampuan kognitif murid
khususnya pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran seterusnya membawa kepada
perubahan tingkah laku murid ketika berhadapan dengan situasi di jalan raya
ketika ke sekolah.
Frasa yang dihitamkan
menunjukkan objektif yang dilaksanakan mempunyai kaitan secara terus dengan
perubahan tingkah laku yang ditunjukkan murid hasil daripada pembelajaran.
Psikomotor : i.
80% murid melakukan pergerakan cara melintas melalui lagu dengan betul.
Kognitif : i. Murid mengenalpasti dan menyatakan tiga
daripada empat langkah keselamatan yang
diambil ketika pergi ke sekolah dengan betul.
ii.
Murid menyusun empat gambar pada label langkah – langkah keselamatan
ketika ke sekolah dengan betul.
Afektif
: i. Semua murid menunjukkan bekerjasama yang baik dalam
menyiapkan tugasan berkumpulan.
2.3 Conditions / Keadaan
Bagi objektif yang
memenuhi aspek conditions atau keadaan, frasa dalam ayat yang boleh
dikesan menjurus kepada gambaran kepada sesuatu situasi yang ingin dicapai
dalam hasil pembelajaran.
SMART
pula
lebih terarah kepada sesuatu keadaan yang lebih spesifik, ringkas serta mampu
dilakukan oleh murid dengan cara yang terbaik serta bersifat realistik dalam
suatu jangka masa yang diletakkan untuk mencapai sesuatu keadaan yang
diinginkan murid.
Berikut merupakan
frasa yang menunjukkan situasi atau keadaan dalam sesuatu objektif yang
sempurna serta memenuhi salah satu kriteria dalam penghasilan objektif iaitu
keadaan atau conditions.
Psikomotor : i. 80% murid melakukan pergerakan
cara melintas melalui lagu dengan
betul.
Kognitif : i. Murid mengenalpasti
dan menyatakan tiga daripada empat
langkah keselamatan yang diambil ketika pergi ke sekolah dengan betul.
ii.
Murid menyusun empat gambar pada label langkah – langkah keselamatan ketika ke
sekolah dengan betul.
Afektif : i. Semua murid menunjukkan bekerjasama yang baik
dalam menyiapkan tugasan berkumpulan.
2.4 Degree / Darjah
Penetapan darjah
dalam objektif dapat menetukan tahap, standard atau kriteria pencapaian pembelajaran
dan lebih bersifat muktamad atau rigid.
SMART
pula
berkaitan dengan penetapan darjah yang lebih spesifik dan tidak bersifat
fleksibel namun dibuat mengikut tahap kemampuan murid serta darjah penetapan
itu bersifat realistik.
Psikomotor : i. 80%
murid melakukan pergerakan cara melintas
melalui lagu dengan betul.
Kognitif : i. Murid mengenalpasti
dan menyatakan tiga daripada empat
langkah keselamatan yang diambil ketika pergi ke sekolah dengan
betul.
ii.
Murid menyusun empat gambar pada label langkah – langkah keselamatan
ketika ke sekolah dengan betul.
Afektif
: i. Semua murid menunjukkan bekerjasama yang baik dalam
menyiapkan tugasan berkumpulan.
3. Pilih Kaedah, Media dan Bahan (Select Methods, Media
and Materials)
Menurut Rozinah
Jamaludin (2003), perancangan sistematik untuk menggunakan media memerlukan
kaedah, media dan bahan yang akan dipilih secara sistematik menerusi tiga
langkah yang terdiri daripada:
1. Menetapkan
kaedah yang tepat bagi menyelesaikan tugasan yang diberi
2. Memilih
media yang sesuai untuk melaksanakan kaedah
3. Memilih,
mengubahsuai atau mereka bentuk bahan khusus untuk menyediakan format media.
3.1 Menetapkan
kaedah yang tepat bagi menyelesaikan tugasan yang diberi
Kaedah yang digunakan dalam
sesi pengajaran dan pembelajaran ini lebih berpusatkan murid. Pada langkah set
induksi dan langkah 1, kaedah yang diambil ialah kaedah soal jawab secara
langsung. Kaedah ajuk hafaz (latih tubi)
dan nyanyian digunakan pada langkah 2 . Murid dikehendaki mengulang ayat
selepas guru menyebutnya. Melalui kaedah latih tubi dan nyanyian inilah murid
berupaya mengenalpasti langkah – langkah keselamatan ketika ke sekolah. Langkah
3 pula menggunakan kaedah sumbangsaran. Murid – murid dapat menyesuaikan
pengetahuan dan kefahaman lalu (melalui iklan di televisyen) agar dapat
mengakomodasikan maklumat baru (langkah – langkah keselamatan yang diajar) seterusnya
meningkatkan tahap kesedaran masing – masing. Dalam langkah penilaian, terdapat
aktiviti lakonan yang menekankan kaedah pengajaran main peranan.
3.2 Memilih
media yang sesuai untuk melaksanakan kaedah
Dua media pengajaran yang
telah menjadi keutamaan dan ingin ditekankan dalam pengajaran dan pembelajaran
Pendidikan Kesihatan Tahun 2 ialah persembahan powerpoint dan kotak
ajaib. Kedua – dua media ini mempunyai format media iaitu bentuk fizikal
paparan mesej yang berbeza. Ciri – ciri dan keperluan bagi media pengajaran ini
akan diterangkan secara lebih terperinci di bawah.
3.2.1 Persembahan
powerpoint
Media jenis ini
tergolong dalam kategori komputer multimedia yang mana semua elemen seperti
grafik, teks dan audio dirangkumkan
bersama. Grafik pula ada yang bertindak sebagai penyokong kepada persembahan
seperti peranan grafik – grafik animasi untuk menarik minat murid untuk terus
melihat persembahan powerpoint. Teks pula adalah isi kandungan penting
kepada pengajaran dan juga lirik lagu ‘Cara Melintas’. Audio ialah penggunaan
lagu pada hujung persembahan powerpoint.
Kesesuaian penggunaan
persembahan powerpoint ini adalah berdasarkan
nisbah 3 : 2 iaitu nisbah 3 untuk pengajaran dan pembelajaran
berpusatkan guru dan nisbah 2 untuk pembelajaran murid bagi media pengajaran
ini. Hal ini kerana penyampaian guru dalam menyebarkan dan mendidik murid
kepada maklumat baru amat penting sebelum aktiviti nyanyian dimulakan.
Untuk penerangan
tentang ciri – ciri media pengajaran berlandaskan elemen analysis murid,
maklumatnya telah dinyatakan dengan terperinci dalam isi pertama dokumentasi
ini iaitu pada bahagian Analisis Murid dalam model ASSURE.
Rajah
2 : Sebahagian slaid dalam persembahan powerpoint
3.2.2 Kotak
ajaib
Kotak ajaib ini bersifat
mudah alih, ringan dan murah. Malah, ia
juga tergolong dalam bahan bahan 2 dimensi dan 3 dimensi. Gambar yang
dilekatkan pada kadbod dan tulisan bercetak yang ditampal pada bahagian atas
kotak dikategorikan sebagai bahan 2 dimensi. Manakala, kotak ajaib yang
mempunyai lebar, panjang dan tinggi pula sebagai bahan 3 dimensi.
Cara penggunaan kotak
ajaib ini adalah bersifat fleksibel dan mudah guna. Permulaannya, guru akan
menunjukkan kotak tanpa sebarang gambar dan bahagian atas yang dilabelkan akan
ditutup agar dapat menimbulkan suspen kepada murid. Kemudian, guru menunjukkan
gambar dan menerangkan secara ringkas sebelum mengedarkan kepada setiap
kumpulan. Wakil kumpulan akan memasukkan gambar tersebut mengikut label yang
telah ditetapkan.
Media pengajaran ini
merupakan medium yang digunakan sebagai pemudah cara selain meningkatkan minat
dan kerjasama murid bagi aktiviti berkumpulan. Malah, ianya juga boleh
dikategorikan sebagai permainan berkumpulan yang dijalankan dalam langkah 3.
Untuk penerangan
tentang ciri – ciri media pengajaran berlandaskan elemen analysis murid,
maklumatnya telah dinyatakan dengan terperinci dalam isi pertama dokumentasi
ini iaitu pada bahagian Analisis Murid dalam model ASSURE.
Gambar 1 : Pandangan atas (pelan)
|
Gambar 2 :Pandangan isometrik sebelum diletakkan
gambar
|
Gambar 3: Kotak ajaib
kosong
|
Gambar 4: Setelah diletakkan gambar dengan label
yang betul
|
Gambar 6: Pandangan
hadapan kotak ajaib
|
Gambar 5 : Kotak ajaib
yang lengkap
|
Selain
itu, pendekatan yang digunakan adalah berpusatkan murid yang mana murid akan
melaksanakan tugasan tersebut dengan bimbingan guru. Hal ini kerana pendekatan
yang digunakan adalah mudah dan hanya berpaksikan kepada ayat – ayat mudah berserta gambar yang
menggambarkan situasi keselamatan jalan raya.
3.3 Memilih,
mengubahsuai atau mereka bentuk bahan khusus untuk menyediakan format media
Setelah memilih
persembahan powerpoint dan kotak ajaib sebagai media pengajaran, proses
pengubahsuaian dan mereka bentuk media pengajaran dilaksanakan setelah membuat
kolaborasi dengan rakan – rakan dan pensyarah selain kajian sendiri melalui
pengalaman lalu.
Bagi media
persembahan powerpoint, pengubahsuaian telah dibuat dengan memasukkan
elemen nyanyian dalam persembahan powerpoint tersebut. Hal ini bagi
memastikan murid mendapat impak positif terhadap sesi pengajaran dan
pembelajaran. Penglibatan murid juga lebih maksimum dan pembelajaran adalah
bersifat menyeluruh kepada setiap individu.
Selain itu, setiap
slaid telah direka dengan unsur- unsur yang mampu menarik minat murid Tahun 2
seperti animasi kartun. Warna yang diguna juga bersesuaian dan menekankan
elemen kontras antara fakta dan isi kandungan yang ingin ditekankan selain
tulisannya yang jelas dan mudah untuk dibaca. Reka letak grafik juga direka
agar tidak menimbulkan kekeliruan dan mengganggu visualisasi murid terhadap
penyampaian isi pelajaran.
Malah, sumber – sumber bahan banyak diperolehi
daripada internet selain laman web JKJR yang mempunyai silibus Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya. Hasil penelitian, pengubahsuaian dilakukan dengan
membuat penyesuaian antara silibus Pendidikan Kesihatan dengan Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya melalui proses banding beza antara setiap tahun (Tahap
1).
Untuk media kedua
iaitu kotak ajaib, konsep kotak serba guna telah menjadi keutamaan. Bahan –
bahan terbuang telah diguna semula dan dibuat inovasi agar fungsinya lebih
pelbagai. Terdapat dua jenis bahan iaitu bahan 3 dimensi dan 2 dimensi iaitu
kotak dan gambar.
KON
PENGALAMAN DALE
Rajah
3 : Peringkat Kon Pengalaman Dale
Dale
(1946) telah mengemukakan pendapatnya dalam teori pembelajaran manusia yang
disebut sebagai ‘Cone of Experience’ (Kon Pengalaman). Dalam teori ini
Dale memperjelaskan kesan media yang berbeza dalam proses pengajaran dan
pembelajaran dapat mengubah kefahaman pelajar daripada sukar kepada yang lebih
mudah. Menurutnya, penggunaan teknologi moden dalam pengajaran memaksimakan
penguasaan pelajar.
Konsep
ini disokong oleh Heinich, Molenda dan Russel (1989). Pengalaman konkrit yang
dialami pelajar berlaku apabila mereka terlibat secara langsung dalam sesuatu
aktiviti pembelajaran. Namun, ia akan semakin berkurang sekiranya murid tidak
terlibat di dalam sesuatu aktiviti. Manakala pengalaman abstrak akan berlaku
sekiranya penggunaan sesuatu simbol visual dan verbal yang mewakili peristiwa.
Rasional
pemilihan media pengajaran persembahan powerpoint dan kotak ajaib adalah
untuk memastikan pengalaman yang diperoleh murid adalah bermakna. Bagi media
jenis persembahan powerpoint, penekanan adalah lebih kepada pemerhatian
yang mana murid melihat gambar dan mendengar penerangan guru selain menyanyi
lagu ‘ Cara Melintas’. Manakala, bagi media kotak ajaib berada dalam kategori
penglibatan yang mana murid menggunakan sendiri media pengajaran kotak ajaib
untuk menyelesaikan masalah yang diberikan. Penekanan utama Kon Pengalaman Dale
ini ialah, pengalaman sebenar seseorang pelajar itu mampu untuk membantu
mentafsirkan konsep pembelajaran yang abstrak.
Berdasarkan kon Pengalaman Dale,
murid dapat mengadaptasi pengalaman sebenar mereka sewaktu sesi pembelajaran
dijalankan. Ini akan membuatkan murid mudah memahami isi pelajaran yang ingin
disampaikan oleh guru. Kon Pengalaman Dale juga mementingkan tentang
pembelajaran yang bersifat konkrit ke pembelajaran yang bersifat abstrak. Dalam
erti kata lain, sesi pengajaran dan pembelajaran dari mudah ke sukar akan
membuatkan murid bersedia dan seterusnya seronok mengikuti pembelajaran.
Rajah 3 : Kon Pembelajaran
Berdasarkan Kon Pengalaman Dale
Persimbolan
|
Pemerhatian
|
Penglibatan
|
Demonstrasi/ Tunjuk cara
|
Lakonan/
Main peranan
|
Guna alat &
bahan
|
Pengalaman
langsung
|
Persembahan powerpoint
|
Televisyen
|
Rakaman, radio, gambar
|
Simbol Penglihatan
|
Simbol Lisan
|
Lawatan
|
Menulis
karangan
|
Memberi
pendapat tentang langkah keselamtan jalan raya di sekolah
aktivit
gotong-royong
|
Menyusun empat gambar pada label langkah –
langkah keselamatan ketika ke sekolah dengan betul.
berdasarkan
model
|
Melakonkan
situasi cara melintas dengan lagu
kumpulan
|
Guru
membuat demonstrasi cara melintas
|
Membawa murid melihat tempat untuk melintas
melakukan
aktiviti gotong-royong
|
mengenalpasti dan menyatakan
tiga daripada empat langkah
keselamatan yang diambil ketika pergi ke sekolah dengan betul.
bawa murid ke jalan raya
|
Murid melihat
tayangan video
|
Mengumpul
gambar
|
Menyatakan
cara datang ke sekolah
|
Perhatian : warna gelap mewakili penekanan kepada pengajaran
dan pembelajaran
Mata pelajaran : Pendidikan Kesihatan
Tajuk :
Keselamatan ketika ke sekolah
4. Gunakan media (Utilise Media)
4.1 Langkah
– langkah untuk menilai media pengajaran
Pengajaran yang
dibuat berfokuskan kepada penggunaan media dengan baik dan berkesan. Media yang
digunakan dapat melibatkan murid secara aktif. Media pengajaran digunakan
keseluruhannya menjurus kepada pencapaian hasil pembelajaran. Media pengajaran
yang dihasilkan unik serta mampu menarik minat murid. Selain itu, media
pengajaran yang dihasilkan sangat sesuai dengan tahap keupayaan dan keperluan
stail pembelajaran murid.
4.2 Aspek
penyediaan media pengajaran
Penggunaan media
pengajaran hendaklah mempunyai 5P iaitu Preview Materials, Prepare
Materials, Prepare Environment, Prepare Learner dan Provide Learning
Experience. Bahan – bahan dan media pengajaran hendaklah dibuat penilaian
awal dengan cara membuat analisis awal, kajian melalui pemerhatian dan mencari
bahan yang bersesuaian. Penyediaan bahan
pula dilakukan secara bersistematik iaitu dengan mengambil kira kesesuaian
bahan dan media pengajaran dengan isi kandungan pengajaran. Selain itu,
penggunaan persembahan powerpoint memerlukan projektor selain kedudukan
tayangan yang mudah dilihat murid. Malah, kesediaan murid untuk belajar pada
hari tersebut juga perlu diambil kira. Murid – murid telah mempunyai
pengetahuan sedia ada melalui iklan – iklan di televisyen. Penggunaan kotak
ajaib dilihat mampu mendedahkan murid dengan pengalaman belajar secara lebih
dekat.
4.3 Penyediaan
suasana pembelajaran
Suasana pembelajaran
yang kondusif amat penting samaada dari aspek fizikal, emosi dan sosial.
Susunan kerusi dan meja juga perlu bersesuaian untuk persembahan powerpoint.
Sekiranya pandangan murid terhalang, murid akan mudah hilang fokus dan minat
terhadap pembelajaran. Pembahagian kumpulan juga perlu sesuai ketika aktiviti
berkumpulan bagi slot kotak ajaib agar murid mampu bekerjasama dengan baik.
5. Libatkan Murid (Require Learner Participation)
Dalam media pengajaran
persembahan powerpoint, penglibatan murid sangat aktif ketika sesi
mengenalpasti dan menyatakan 4 langkah keselamatan ketika ke sekolah dan juga
ketika nyanyian lagu ‘Cara Lintas’. Ketika mengenalpasti dan menyatakan, murid
akan mengulang ayat yang habis dibacakan oleh guru. Manakala ketika nyanyian,
murid akan melakukan pergerakan cara melintas mengikut lirik lagu setelah guru
membuat demonstrasi. Kaedah yang digunakan adalah berpusatkan guru dan murid.
Guru juga menggunakan kaedah demonstrasi dan penglibatan murid adalah pada
tahap maksima. Rasional pemilihan kaedah demonstrasi ini adalah untuk
memastikan murid mengaplikasikan kemahiran melalui lagu ketika berhadapan
dengan situasi sebenar.
Dalam media pengajaran kotak
ajaib, murid dapat menyusun gambar mengikut label yang telah ditetapkan dengan
betul sekiranya pemahaman murid terhadap isi pelajaran baik. Kaedah
perbincangan antara rakan – rakan telah digunakan selain bimbingan daripada
guru. Rasional pemilihan kaedah perbincangan pula adalah berpusatkan murid
secara keseluruhannya. Murid akan berbincang sesama ahli kumpulan dan saling
bertukar pendapat untuk mendapatkan jawapan yang terbaik dan betul.
6. Buat Penilaian (Evaluate Learning)
Penilaian sebelum pengajaran
boleh dilakukan denagn mengenalpasti ciri – ciri murid seperti tahap keupayaan
dan latar belakang murid. Kaitannya dengan penggunaan media ini ialah murid
mampu menggunakan media – media dengan baik mengikut tahap kemampuan biasa.
Penilaian semasa pengajaran
pula boleh dibuat melalui sesi pemahaman mereka terhadap lakuan cara melintas
dengan betul. Kaedah ini merupakan penilaian jangka pendek yang dapat dikesan
serta merta.
Penilaian selepas pengajaran
pula melalui lembaran kerja dan latihan yang diberikan juga melalui rumusan dan
soal jawab guru kepada murid. Aspek peneguhan yang ditekankan guru sebelum ini
juga boleh diuji melalui jawapan yang diberikan murid samada tingkah laku
mereka berubah ataupun tidak.
Penilaian terhadap pencapaian
murid pula lebih kepada objektif psikomotor iaitu perlakuan murid ketika
melakukan pergerakan dengan iringan lagu ‘Cara Lintas’ dan objektif kognitif
iaitu ketika mengenalpasti dan menyatakan langkah – langkah keselamatan ke
sekolah dan menyusun gambar mengikut label yang betul. Objektif psikomotor
dapat dikesan semasa membuat penilaian semasa manakala objektif kognitif lebih
berperingkat dan mengikut langkah- langkah tertentu.
Penilaian terhadap media dan
kaedah pula boleh dilakukan melalui perbincangan kelas, temu duga murid, dan
pemerhatian terhadap perubahan tingkah laku murid. Contohnya, penerimaan dan penglibatan
murid boleh dilihat melalui ekspresi wajah dan semangat murid untuk terus
belajar dan juga melalui permintaan murid itu sendiri.
Seterusnya, peninjauan
kembali terhadap keputusan hasil daripada analisis data. Tindak balas dan
maklum balas murid terhadap sesuatu keputusan juga dapat menggambarkan kejayaan
pengajaran dan keberkesanan media dalam sesuatu sesi pengajaran dan
pembelajaran. Situasinya, murid akan menyuruh guru mengulang lagu ‘Cara
Lintas’.
PENUTUP ASSURE
ASSURE merupakan satu model
reka bentuk pengajaran yang sesuai digunakan dalam situasi pengajaran dan
pembelajaran kini. Model ini mampu menjadi garis panduan dalam menghasilkan
satu siri pengajaran dan pembelajaran yang baik dan berkesan.
REFLEKSI
Pada pendapat saya, model reka bentuk ASSURE amat penting
kepada saya sebagai persediaan untuk menjadi guru yang efektif. Meskipun ianya
kadang – kadang remeh dan melemaskan saya, namun kini setelah selesai
melaksanakan tugasan ini, saya dapat merasakan kepentingannya terhadap pengajaran
saya kelak.
Saya juga dapat mendalami fungsi media pengajaran itu selain
mencuba untuk mengaplikasikannya untuk subjek lain selain subjek Pendidikan
Kesihatan. Malah, media pengajaran juga mampu menjadikan saya lebih peka dengan
keperluan dan kemampuan murid serta tahap kognitif murid.
Selain itu, saya juga
mendapat maklumat tambahan mengenai Kon Pengalaman Dale dan prinsip SMART
melalui internet dan pembacaan melalui buku rujukan. Malah, saya juga lebih
memahami cara untuk menulis objektif menggunakan konsep ABCD. Tugasan ini
mendedahkan saya dengan input yang lebih mencabar memandangkan saya perlu
membuat analisis yang lebih terperinci
terhadap setiap fakta dan mengaitkannya dengan pengajaran dan pembelajaran.
Secara keseluruhannya, saya
telah memperuntukkan sejumlah masa yang banyak untuk menyiapkan tugasan ini
termasukklah masa untuk menyiapkan bahan bantu mengajar, rancangan pengajaran
harian selain menyiapkan dokumentasi ini yang pada awalnya saya rasakan mudah.
Namun, apabila diterokai saya mendapati ianya unik dan menarik untuk terus
diterokai dan dicari gali maklumatnya.
Alhamdulillah, tugasan ini
berjaya disiapkan dengan hasil usaha sendiri dengan kajian mendalam melalui
internet, perbincangan bersama pensyarah dan rakan – rakan serta kesabaran dan
ketekunan di samping sokongan keluarga tercinta.
RUJUKAN
Chin
Yoon Poh. (2009). Teknologi dalam
pengajaran dan pembelajaran. Kuala
Lumpur. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Norasiah
Bt. Abdullah.(2009). Teknologi dalam
pengajaran dan pembelajaran.
Puchong. Selangor. Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Noriati A. Rashid. (2009).Teknolgi
dalam pengajaran dan pembelajaran. Selangor.
Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Kon pengalaman Dale.Retrif
25 Ogos Februari 2011, daripada
jamr2.brinkster.net/pendidikan/MEDIAPENGAJARAN
Rozinah
Jamaludin.(2003). Teknologi pengajaran. Kuala Lumpur. Utusan
Publications &
Distributor Sdn. Bhd.
Smart.Retrif
25 Ogos Februari 2011, daripada
Smart.Retrif
25 Ogos Februari 2011, daripada
Smart.Retrif
25 Ogos Februari 2011, daripada
Smart.Retrif
25 Ogos Februari 2011, daripada
LEMBARAN KERJA
Padankan
Situasi dengan Langkah – Langkah Keselamatan yang Sesuai.
0 ulasan:
Catat Ulasan